120 lat tramwaju w Siemianowicach Śląskich

jeden z pierwszych tramwajów z silnikiem elektrycznym
Jeden z pierwszych tramwajów z silnikiem elektrycznym

Wczoraj (1 października) mieliśmy jubileusz 120 lat elektromobilności i zarazem elektrycznego transportu miejskiego w Katowicach, Siemianowicach i na całym Górnym Śląsku.

120 tramwaju w Siemianowicach Śląskich

1 października 1898 r. uruchomiono pomiędzy Katowicami i Siemianowicami (ówczesną gminą Huta Laura) pierwsze w regionie regularne połączenie komunikacyjne z wykorzystaniem energii elektrycznej z nowo uruchomionej siłowni w Chorzowie. Ówcześni dziennikarze radowali się, że „kolejka uliczna pędzona jest siłą elektryczną, a nie jak dotąd parą. Dla mieszkańców wielka to przyjemność, gdyż kolejka elektryczna nie napełnia ulic dymem”. Wagony miały miejsca drugiej i trzeciej klasy oraz osobny przedział dla pań. Warto dodać, że była to pierwsza w Europie naziemna kolej elektryczna, gdzie zastosowano przełomowe rozwiązanie techniczne – napęd na cztery osie wagonu silnikowego wyposażonego w wózki skrętne.

W siemianowickim muzeum można przez najbliższe dwa tygodnie ponownie obejrzeć wystawę przypominającą złote lata miejskiej komunikacji szynowej w regionie, na najbliższy weekend 6-7 października 2018 zapowiadana jest obsługa linii tramwajowej 13 dawnymi wagonami – chociaż tych najstarszych, wąskotorowych obejrzeć już dzisiaj nie sposób – zachowały się tylko na fotografiach. Czego wypada życzyć dostojnej jubilatce, obecnej linii 13? Aby wreszcie pojechała dalej, niż tylko do Placu Skargi.

Jakub Halor

www.facebook.com/jakub.halor

 

Czytaj nas, co wtorek. Powiadamiać Cię e-mailem ?
Powrót do strony głównej, czyli najnowszego wydania naszego Tygodnika