Włamanie na konto społecznościowe kluczem do oszustwa
Osoby, które korzystają z portalu społecznościowego Facebook oraz komunikatora Messenger są ostatnio często celem oszustów, którzy poprzez włamanie na konto Facebook i podszycie się pod ich właściciela, wysyłają do posiadanych znajomych prośby o nagłą i oczywiście pilną pomoc finansową.
Ci, którym zhakowano konto są następnie proszeni o pilną pomoc finansową.
Gdy taką otrzymamy od znanej osoby z która korespondujemy w social mediach wysłaną za pomocą komunikatora społecznościowego, warto zweryfikować ją u nadawcy. Najlepiej zrobić to wybierając inną formę kontaktu niż została nadesłana prośba.
Niestety nie postąpił tak 17-latek, do którego zwróciła się o wsparcie jego „matka”.
Szybko okazało się, że pod rodzicielkę podszyli się oszuści, którzy wyłudzili w ten sposób kilkaset złotych. Płatność jak zwykle została wygenerowana BLIK-iem.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie kont społecznościowych, bo wtedy gdy przestępcy je przejmą i zalogują się, wymagane będzie potwierdzenie logowania w otrzymanym smsie,
- każdorazowo potwierdzać czy znajomi, którzy piszą o prośbę przez komunikatory internetowe, są naprawdę znajomymi. Najlepiej zrobić to dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby, a gdy nie mamy do niej numeru wysłać swój i poprosić o rozmowę. Zajmie to chwilę, a wykluczy, że po drugiej stronie jest oszust,
- sprawdzić szczegóły transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji mobilnej. Bez potwierdzenia kodu BLIK, oszust nie będzie w posiadaniu żądanych pieniędzy,
- zawsze chroń swój telefon, w szczególności PIN do aplikacji moblinej banku.
(KMP)