Siemianowice: Koronawirus nasz codzienny

Siemianowice: Koronawirus nasz codzienny

Coraz więcej wiemy o wirusie, coraz mniej, jak z nim żyć.
Oto krótki przegląd porad, informacji i hipotez o tym jak uniknąć COVID-19
przygotowany przez redakcję „Śląskie Siemianowice”.

  1. Pożyteczna witamina D

Naukowcy z Hiszpanii przeprowadzili analizy, które potwierdzają związek między poziomem witaminy D, a koronawirusem. Ponad 80 proc. z 200 przebadanych z COVID-19 miało niedobór witaminy D. Większość z nich to mężczyźni. Badania zostały opublikowane w piśmie medycznym „Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism”.

„Musimy poczekać na wyniki trwających dużych i odpowiednio zaprojektowanych badań, aby określić, czy witamina D może zapobiec infekcji SARS-CoV-2 lub zmniejszyć jej nasilenie”

– dystansują się badacze, jednak z uwagi na niskie koszty leczenia witaminą D, sensowne byłoby podawanie jej tym, którzy są najbardziej narażeni na jej niedobór. Do tego grona należy zaliczyć seniorów, osoby z chorobami współistniejącymi oraz najbardziej narażonych na ryzyko zakażenia COVID-19 i ciężki przebiegu chorób.

Znaczenie witaminy D w kontekście układu odpornościowego jest niebagatelne. Reguluje ona produkcję białka, które zabija czynniki chorobotwórcze, w tym bakterie i wirusy. Witamina D wpływa też na liczbę i aktywność limfocytów NKT, które również ograniczają rozprzestrzenianie się patogenów. W celu dostarczenie tego cennego dla zdrowia i samopoczucia składnika możemy sięgnąć po następujące produkty: tłuste ryby, również w puszkach (np. sardynki lub łosoś); jajka; mleko; produkty na bazie mleka roślinnego; sery; tofu; grzyby.

  1. Pożyteczne świeże powietrze

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Halle dla zmniejszenia ryzyka zarażenia koronawirusem kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej wentylacji pomieszczenia, w którym przebywają ludzie.

Główny autor badań nazwanych RESTAR-19 dr Stefen Moritz, przekonuje, że zmniejszymy ryzyko zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, jeśli w pomieszczeniu zapewni się odpowiednią wentylację przebywającym tam osobom. Badacz podkreślił też duże znacznie ograniczenia miejsc siedzących oraz zapewnienie osobnych wejść do obiektu.

Może to być jeszcze skuteczniejsza forma walki z pandemią niż używanie maseczek i przestrzeganie zalecanego dystansu. Zatem częste wietrzenie pomieszczeń w których pracujemy lub w których przebywa większa ilość osób poprzez otwieranie okien (klimatyzacja zbiorcza nie wchodzi w rachubę), zmniejsza ryzyko „złapania korony”.

  1. Pożyteczna witamina C

O zbawiennym wpływie witamina C napisano już wiele, część opinii jest jednak zabiegiem marketingowym (słynna vit. C „lewoskrętna”). Faktem jednak jest, że wspomaga ona proces reakcji odpornościowej organizmu. Nie musimy jednak wspomagać się preparatami. Naturalne źródła witaminy C, które pozwolą przyjąć dzienne dawki, to pomarańcze, grejpfruty, kiwi, brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, a także czerwona i zielona papryka.

  1. Pożyteczna właściwa dieta

W poprzednich punktach wskazywano na pożywienie jako źródło pożytecznych witamin. Jednak także inne składniki codziennych posiłków mogą mieć wpływ na nasza odporność. Wpływ ma także cynk, który wspiera działanie układu odpornościowego. Znajdziemy go w fasoli, cieciorce, soczewicy, , orzechach i ziarnach, jogurtach, owocach morza i mięsach (wołowina, wieprzowina, ciemne mięso drobiowe). Produkty te – oraz ryby, jaka, mleko i jego przetwory – są bogate w białko, które buduje przeciwciała i komórki reagujące w systemie odpornościowym.

Także warzywa i owoce bogate w beta-karoten są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu gdyż przekształca się on w witaminę A, daje wzmocnienie odpowiedzi immunologicznej w przypadku wtargnięcia do organizmu toksyn i innych obcych substancji. Dobrymi źródłami beta-karotenu, a więc prowitaminy A, są m.in. marchew, bataty, szpinak, jarmuż, brokuły, dynie, mango i morele.

  1. Pożyteczna woda

W celu zminimalizowania negatywnych czynników wpływających na nasze zdrowie powinniśmy pamiętać o piciu wody. Odwodnienie ma negatywny wpływa na stan fizyczny ciała, dlatego zaleca się regularnie sięgać po różne płyny, w szczególności wodę, ale też zupy i produkty zawierające dużo wody, w tym owoce i warzywa.

  1. Pożyteczna grupa krwi (0)

Tu akurat nic nie możemy zrobić, ale przedstawimy wyniki ciekawych badań. Osoby z grupą krwi 0 mogą chorować na COVID-19 rzadziej i lżej. Wg najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie „Blood Advances” (wydawanym przez Amerykańskie Towarzystwo Hematologiczne) teza o wpływie grupy krwi na przebieg choroby wydaje się prawdopodobna.

Wskazują na to wyniki z Dani i Kanady. Duńscy naukowcy przyjrzeli się 473 654 osobom badanym na obecność wirusa SARS-CoV-2 od lutego do lipca br. Spośród tej liczby tylko 7422 osoby otrzymały wynik pozytywny.

Wśród nich tylko 38,4 proc. miało grupę krwi 0. To mało w stosunku do populacji, gdzie grupa 0 stanowi 41,7 proc. Jednocześnie pozytywny wynik testu uzyskało 44,4 proc. osób z grupą A, podczas gdy w populacji Danii ta grupa krwi stanowi 42,4 proc.

Z kolei badania kanadyjskie dotyczące 95 pacjentów z COVID-19 w stanie krytycznym, wskazuje na wyższy odsetek osób z grupą krwi A lub AB. Aż 84 proc. wymagało zastosowania wentylacji mechanicznej, w porównaniu do 61 proc. u pacjentów z grupą krwi 0 lub B. Wykazano jednocześnie, że osoby z grupą krwi A lub AB dłużej przebywały na oddziale intensywnej terapii. Ich średnia to 13,5 dnia, podczas gdy osoby z grupą krwi 0 lub B, leżały na OIOM-e średnio 9 dni.

Gdy nas wirus dopadnie

Zapytana o to, jak postępować przy lekkiej formie choroby wywołanej koronawirusem, mikrobiolog dr Jursa-Kulesza wskazała w wywiadzie dla PAP, że należy zachowywać się tak, jak w przypadku przeziębienia.

„Staramy się, aby nasz organizm nie marnował sił witalnych np. na chodzenie do pracy czy po zakupy. Ograniczamy wszelkie aktywności do niezbędnego minimum – czyli po prostu odpoczywamy, najlepiej w pozycji lekko uniesionej. Nawadniajmy dobrze organizm, bo to pomaga w wyrzuceniu wszelkich toksyn” – mówiła mikrobiolog.

Fot gł. 5porcji.pl/warzywa-i-owoce-zrodlo-zdrowia/
Fot. 2 portal komunalny.pl
(korzystano m.in. z serwisu medonet.pl)

Czytaj nas, co wtorek. Powiadamiać Cię e-mailem ?
Powrót do strony głównej, czyli najnowszego wydania naszego Tygodnika