Rok 2024 na siemianowickich ulicach w policyjnych statystykach

Siemianowicka komenda Policji przedstawiła statystyczne opracowanie działalności policjantów w naszym mieście.
Prezentacje zawartych w nim danych i wniosków z nich płynących, rozpoczniemy od omówienia realizacja zadań w zakresie służby ruchu drogowego. Nieprzypadkowo – najczęściej na naszych stronach relacjonujemy pracę siemianowickiej drogówki.
Nie tylko kierowców kontroluje drogówka
Każde zdarzenie drogowe poddawane jest analizie mającej na celu ustalenie jego przyczyny, ale także po to, by uniknąć ich w przyszłości. Efektem wizji lokalnych i wynikających z niej wniosków są także zgłoszenia mające poprawić infrastrukturę drogową.
416 zdarzeń drogowych w Siemianowicach Śląskich, 1 wypadek śmiertelny
W ciągu minionego roku w Siemianowicach Śląskich odnotowano 416 zdarzeń drogowych, z czego:
- 403 kolizji drogowych
- oraz 13 wypadków drogowych.
W wyniku zaistniałych zdarzeń obrażeń ciała doznało 15 osób oraz odnotowano 1 wypadek drogowy ze skutkiem śmiertelnym (dla porównania – w 2023 r. – 2 ofiary śmiertelne, 1 osoba piesza, 1 motocyklista).
Wielkości te nie pozwalają na stwierdzenie poprawy stosunku do roku 2023, jednak brak nam danych związanych z organizacją ruchu drogowego i jego intensywnością (zarówno pod względem czasu jak i miejsca), ilością pojazdów poruszających się po siemianowickich ulicach, by móc dokonać głębszej analizy.
Wylegitymowano 10 465 osób
Ponadto policjanci Wydziału Ruchu Drogowego w ramach przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa grupy „niechronionych uczestników ruchu drogowego” (piesi, rowerzyści, motocykliści) w 2024 roku wylegitymowali łącznie 10 465 osób, w tym 9976 uczestników ruchu drogowego tj.: 9509 kierujących pojazdami oraz 378 pieszych uczestników ruchu.
- wobec uczestników ruchu drogowego, którzy naruszyli przepisy prawne zastosowano łącznie 4782 środków prawnych
- oraz za wykroczenia popełniane przez pieszych, którzy naruszali przepisy zastosowano 283 środki przewidziane prawem.
Poprawa dróg – 48 nieprawidłowości
Realizując zadania wynikające zarówno z własnej analizy stanu bezpieczeństwa oraz zgłoszeń z Krajowej Mapy Zagrożeń oraz zgłoszeń mieszkańców, przy udziale funkcjonariuszy Wydziału Prewencji oraz Straży Miejskiej realizowano zadania związane z poprawą stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym między innymi poprzez szereg działań ukierunkowanych na poprawę stanu bezpieczeństwa na terenie miasta Siemianowice Śląskie, w tym szczególnie związanych z bezpieczeństwem „niechronionych uczestników ruchu drogowego”.
Funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego przy ścisłej współpracy z Wydziałem Infrastruktury Drogowej UM Siemianowice Śl. oraz Wydziałem Promocji Miasta zrealizowali także zadania z zakresu szeroko rozumianej inżynierii drogowej.
Efektem finalnym takich działań było czynne uczestnictwo policjantów Wydziału Ruchu Drogowego w pracach Komisji d/s Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a także udział w doraźnych spotkaniach roboczych z członkami Komisji w zakresie uzgodnień organizacji ruchu, prowadzenia wspólnych lustracji dróg – ciągów komunikacyjnych miasta, a szczególnie po zaistniałych zdarzeniach drogowych z udziałem pieszych pod kątem wprowadzenia ewentualnych zmian w infrastrukturze drogowej w celu poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wynikiem tych analiz i wizji lokalnych było skierowanie do Zarządcy dróg 48 wystąpień dotyczących ujawnionych nieprawidłowości w infrastrukturze na drogach powiatowych, gminnych oraz niepublicznych, wniosków o zmianę organizacji ruchu czy modernizacji – doposażenia drogi zwłaszcza w urządzenia zapewniające bezpieczeństwo niechronionym uczestnikom ruchu drogowego (dodatkowe oświetlenie, oznakowanie oraz elementy odblaskowe).
Dzięki temu w ramach udało się odnowić, przebudować 8 przejść dla pieszych i 2 przejazdy dla rowerzystów.
W ramach współpracy z Naczelnikiem Wydziału Infrastruktury Drogowej zrealizowano zadania na drogach powiatowych i gminnych w zakresie poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu w Siemianowicach Śląskich.
Zakres robót obejmował: opracowanie projektu Docelowej Organizacji Ruchu; doświetlenie przejść dla pieszych oraz przejazdów dla rowerów (montaż nowych słupów i opraw), montaż aktywnych punktowych elementów odblaskowych, montaż lamp nad znak D-6 (informujący kierowców o przejściu dla pieszych), prace brukarskie polegające na zdemontowaniu oraz ułożeniu chodnika oraz krawężnika, wykonanie oznakowania grubowarstwowego strukturalnego (Białe linie P10 na czerwonym tle).
(KMP)