Koncert organowy [Niedziela 26 września – kościół pw. Krzyża Świętego]
Bez specjalnych fanfar rozpoczął się cykl koncertów organowych w siemianowickich kościołach. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na najbliższy.
Forma architektoniczna bryły organów kościoła Krzyża Świętego (Siemianowice Śląskie, ul. Powstańców 2) pozostaje wierna stylowi historycznemu i reprezentuje wzorcowy przykład otwartego prospektu neogotyckiego, będącego kontynuacją prospektów grupy północno-niemieckiej.
Szlakiem Siemianowickich Świątyń to cykl koncertów muzyki organowej.
Inauguracja miała miejsce 5 września w kościele św. Antoniego, gdzie z recitalem organowym wystąpił Michał Duźniak.
W najbliższą niedzielę 26 września o godz. 17.30 w kościele pw. Krzyża Świętego zagra Michał Kocot, który jest pracownikiem Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego
Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu w klasie organów Andrzeja Garbarka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz as. Arkadiusza Bialica, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki oraz as. Andrzeja Zawiszy i studiów solistycznych w Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie organów prof. Martina Schmedinga
W roku akademickim 2012/2013 studiował w ramach programu wymiany studentów „Erasmus” w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie (organy – prof. Ludger Lohmann, klawesyn – prof. Jorg Halubek).
Obecnie odbywa studia doktoranckie na Akademii Muzycznej w Krakowie (promotor – prof. Marcin Szelest) oraz studia podyplomowe w zakresie improwizacji organowej u prof. Juliana Gembalskiego na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Warto tu przytoczyć historię instrumentu, którego będziemy słuchać.
Prof. Marek Urbańczyk, specjalista od budowy i konserwacji organów i organista w kościoła pw. Krzyża Świętego tak o nim napisał na stronie parafii:
„Zostały zbudowane w 1887 roku przez firmę Schlag und Sohne ze Świdnicy. Instrument pierwotnie posiadał 27 głosów, jednak okazał się zbyt mały, by napełnić swym wolumenem brzmieniowym ogromną przestrzeń kościoła, toteż w 1913 roku czołowa wówczas firma organowa doby romantycznej – Paula Berschdorfa z Nysy dokonała jego rozbudowy, powiększając go do 40 głosów. Zachowano niezwykle piękną, oryginalną szafę i prospekt organowy Schlaga oraz cenne piszczałki cynowe. Organy posiadają romantyczną estetykę brzmienia – ich warstwa brzmieniowa ewoluuje w stronę naśladownictwa orkiestry symfonicznej; oddziałują przede wszystkim potęgą brzmienia, ale i całą gamą subtelnych barw rejestrów imitujących instrumenty orkiestrowe.”
Fot. http://krzyzsiemianowice.pl